Berita mengejutkan yang heboh di Indonesia namun rakyat Malaysia perlu ambil perhatian. Sebuah agensi perubatan dan makanan (BPOM) menarik sejumlah produk Mee Segera yang berasal Korea kerana mengandung babi.

Produk tersebut di bawah nama jenama Samyang: Mi instan U-Dong dan Mi instan rasa Kimchi, selain itu jenama lain seperti Nongshim: Mi instan Shim Ramyun Black, serta Ottogi: Mi Instan Yeul Ramen.

Badan POM telah melakukan pengambilan sampel dan pengujian terhadap beberapa produk mi instan asal Korea. Dari beberapa produk yang telah dilakukan ujian terhadap parameter DNA spesifik babi, beberapa produk menunjukkan positif dapat dikesan mengandung DNA babi.

Berdasarkan apa yang tertera dilabel diketahui bahawa produk yang mengandung babi tersebut tidak memaparkan peringatan “mengandung babi”. Pengusaha juga tidak memaklumkan kepada Badan POM ketika pendaftaran untuk mendapatkan izin mengedarkan  produk yang didaftarkan tersebut mengandung babi.

Oleh hal demikian, Badan POM telah memerintahkan penguasaha produk yang berkenaan untuk menarik produk dari berada di pasaran.

Sumber

0
like
0
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry