Berita

Malaysia Menubuhkan DE Rantau Untuk Mempercepatkan Ekonomi Digital

KEMENTERIAN Komunikasi dan Multimedia Malaysia (K-KOMM) telah melancarkan DE Rantau, sebuah program yang bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab nomad digital pilihan untuk meningkatkan penggunaan digital dan mempromosikan mobiliti profesional digital dan pelancongan di seluruh Malaysia.

Via BERNAMA

Menteri Tan Sri Annuar Musa berkata program itu bertujuan memberi manfaat kepada kedua-dua bakat tempatan dan perantau asing.
Beliau menambah bahawa sejajar dengan Malaysia Digital (MD), program DE Rantau akan membantu mengukuhkan laluan Malaysia untuk menjadi hab nomad digital pilihan di rantau Asean.

“Walaupun berdepan persaingan sengit dengan negara jiran kita, Malaysia mempunyai semua ramuan yang sesuai untuk menjadi pilihan paling menarik untuk nomad digital”
“Kami mempunyai infrastruktur yang teguh, kos sara hidup mampu milik, kepelbagaian budaya, penduduk berbilang bahasa, masakan yang lazat dan banyak lagi tawaran untuk mengukuhkan kedudukan kami,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau menyatakan bahawa walaupun gaya hidup nomad digital bukanlah sesuatu yang baharu, pandemik itulah yang mempercepatkan trend lebih ramai orang memilih untuk mengamalkan gaya hidup bebas lokasi, didayakan teknologi, membolehkan mereka bekerja dan tinggal di mana-mana sahaja yang mereka inginkan.

Via BERNAMA

Sementara itu, menteri itu juga berkata selain pengenalan Pas Nomad DE Rantau, yang akan menyokong kemudahan nomad digital asing tinggal di Malaysia selama 12 bulan, K-KOMM — melalui Malaysia Digital Economy Corp (MDEC) — akan mewujudkan ekosistem cergas yang boleh menyokong gaya hidup nomad digital untuk dapat mendapatkan semula keseimbangan dalam bekerja dan hidup.

Memacu inisiatif ini, MDEC akan menyelia pembangunan hab nomad digital dan ekosistem tempatan yang komprehensif yang sesuai untuk gaya hidup nomad digital. Ini akan dilakukan dengan kerjasama pelbagai pemain industri dan kemasukan nomad digital melalui program jangkauan dan kesedaran serta kemudahan visa DE Rantau Nomad Pass.

Menurut Annuar, melalui DE Rantau Hubs dan ekosistem yang berkembang maju, boleh wujud perkongsian pengetahuan dan pengalaman di kalangan nomad tempatan dan asing, yang membawa kepada penciptaan komuniti dan perniagaan tempatan yang bertenaga dan berpengetahuan.

Program itu dijangka menyuntik sejumlah RM4.8 bilion ke dalam ekonomi tempatan menjelang 2025. Dalam fasa pertamanya, hab nomad digital yang dikenal pasti akan merangkumi Pulau Pinang, Langkawi, Kedah dan Kuala Lumpur.

Di bawah inisiatif MD, DE Rantau merupakan salah satu daripada dua Program Pemangkin Digital Malaysia pertama yang dirancang untuk 2022. Ia direka bentuk untuk mewujudkan limpahan ekonomi yang besar melalui akses saksama kepada alatan digital, pengetahuan dan peluang pendapatan.

Permohonan untuk Pas Nomad DE Rantau akan dibuka pada 1 Okt 2022, dan orang ramai boleh melayari pautan ini  untuk pendaftaran.