Berita

Para Pengguna SUKE Diingatkan Supaya Tidak Berhenti Di Lorong Kecemasan

Pengguna Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) yang baharu dibuka diingatkan supaya tidak berhenti di bahu jalan kecuali untuk kecemasan. Menurut sumber Thestar , Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) Datuk Mohammad Azlan Abdullah berkata Prolintas melalui anak syarikatnya Projek Lintasan Sungai Besi-Ulu Klang Sdn Bhd menyedari bahawa sesetengah pengguna lebuh raya terlalu teruja dan oleh itu berhenti di lorong kecemasan untuk mengambil gambar pemandangan indah di beberapa lokasi lebuh raya.

“Aspek keselamatan sentiasa menjadi keutamaan Prolintas, kami amat berpuas hati dengan sambutan daripada pengguna. Bagaimanapun, kami berharap semua pihak dapat mengambil serius tentang keselamatan lebuh raya bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini,”

Via Twitter mySUKEofficial

Beliau berkata beberapa titik panas di sepanjang jajaran lebuh raya telah dikenal pasti oleh bahagian operasi Lebuhraya SUKE sebagai tempat menarik pengguna dan kon keselamatan diletakkan di lokasi tersebut bagi mengelakkan pengguna berhenti tanpa sebab kecemasan.

Tambahnya, polis bantuan Prolintas atau ‘peronda SUKE’ ditempatkan di kawasan panas untuk membuat rondaan lebih kerap dan bertugas selama 24 jam.

Mohammad Azlan berkata papan tanda ‘NO STOPING UNLESS EMERGENCY’ akan dipasang di kawasan yang dikenal pasti secepat mungkin dan mesej yang sama akan dipaparkan pada papan tanda mesej berubah-ubah (VMS) di sepanjang lebuh raya untuk memberi amaran kepada pengguna.

“Bahagian operasi Lebuhraya SUKE akan memastikan tahap penyelenggaraan lebuh raya yang optimum dan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Polis bagi memastikan aliran trafik lancar.

“Setiap kilometer di sepanjang jajaran SUKE dilengkapi 40 unit kamera litar tertutup (CCTV) di kedua-dua arah. Bahagian operasi sentiasa memantau pergerakan lalu lintas dan menghantar isyarat kepada ‘peronda SUKE’ untuk ke lokasi sekiranya berlaku kecemasan. atau anomali dikesan,” katanya.

Mohammad Azlan berkata kawasan rehat dan perkhidmatan akan dibina berhampiran Persimpangan Tasik Tambahan pada masa hadapan untuk pengguna lebuh raya menikmati pemandangan panorama Kuala Lumpur dengan selesa dan selamat.

Lebuh raya itu merekodkan kemalangan pertamanya pada Ahad (18 Sept), membabitkan penunggang motosikal dan kereta yang pemandunya berhenti di lorong kecemasan untuk merakam gambar persekitaran yang indah.

Via Twitter mySUKEofficial

Sementara itu, Mohammad Azlan berkata hampir 100,000 kenderaan telah direkodkan melalui SUKE fasa 1 dalam tempoh 24 jam pertama selepas dibuka kepada pemandu bermula tengah hari 16 Sept hingga 17 Sept.

Pengguna lebuh raya mula beratur seawal jam 11.30 pagi Jumaat (16 Sept) di setiap pintu masuk SUKE, dalam jajaran 16.6 kilometer, bermula dari Persimpangan Cheras-Kajang ke Persimpangan Bukit Antarabangsa.

Pembukaan SUKE fasa 1 diumumkan Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof dengan perjalanan bebas tol selama sebulan yang melibatkan dua plaza tol iaitu Plaza Tol Bukit Teratai dan Plaza Tol Ampang serta 11 persimpangan. – Bernama