Berita

Isu GPS iPhone 14 Pro Dibetulkan Dengan iOS 16.2 Beta

Pemilik iPhone 14 Pro dan iPhone 14 Pro Max perlu mengetahui bahawa iOS 16.1 beta menghalang GPS daripada berfungsi dengan betul pada peranti versi tersebut. Sesiapa sahaja yang bergantung pada penjejakan lokasi harus mengelakkan beta buat masa ini.

Via Mactrast

Ini kerana terdapat laporan itu mula muncul di forum MacRumors baru-baru ini, dan nampaknya ramai pengguna model iPhone 14 Pro yang menggunakan beta versi itu terjejas. Walaupun tidak semua pengguna iPhone 14 Pro terjejas, adalah idea yang baik untuk tidak kemas kini ini jika anda memiliki salah satu daripada model baharu ini.

Pengguna iPhone 14 Pro yang telah memasang iOS 16.1 beta perlu menurunkan taraf kepada iOS 16.0.1 atau menunggu sehingga iOS 16.2 beta kemudian membetulkan isu tersebut untuk memulihkan fungsi GPS untuk mengelakkan isu ini berlaku pada iPhone mereka.

Via Beebom

Rata-rata pengguna melaporkan penjejakan lokasi yang lemah dengan GPS, dengan penunjuk lokasi melompat-lompat. Punca isu itu tidak diketahui, tetapi nampaknya terhad kepada model Pro, yang secara kebetulan menampilkan sokongan dwi-frekuensi L1 + L5 GPS baharu. Menurut Rumor Mac, Apple mengatakan bahawa iOS 16.1 masih belum dikeluarkan sebelum tahun ini berakhir. Kemas kini akan membawa keupayaan tertentu seperti mendayakan sokongan Aktiviti Langsung dalam aplikasi lain.

Kemas kini yang akan dikeluarkan adalah memperkenalkan ciri Pengecasan Tenaga Bersih serba baharu, seperti yang dijelaskan lebih lanjut dalam artikel oleh Engadget, bagi mereka yang berada di Amerika Syarikat. Tambahan lain termasuk sokongan untuk aksesori Matter di dalam Apple Home. Akhir sekali, kemas kini iOS 16.1 juga dijangka menjadikan Apple Fitness+ tersedia untuk pengguna iPhone yang tidak memiliki atau menggunakan Apple Watch. Ciri ini sebelum ini hanya berfungsi pada Apple Watch, tetapi dengan kemas kini baharu, pengguna boleh mengakses ciri ini melalui iPhone mereka.

Memandangkan ia adalah perisian beta, ia tidak boleh mengharapkan penyelesaian pantas untuk isu ini daripada Apple. Pengguna yang terjejas perlu kembali ke binaan awam iOS 16.0.1. Isu ini mungkin akan diselesaikan dengan kemas kini beta masa hadapan. iOS 16.1 dijangka akan dikeluarkan kepada umum akhir tahun ini.