Berita

MyKar Mengeluarkan Perodua Axia Elektrik

Pada dua tahun selepas, menurut sumber Paultan.Org lalu MyKar memperkenalkan dengan konsep kenderaan elektrik bandar melalui EV Innovations permulaan Malaysia yang menghasilkan prototaip MyKar baharu yang digelar 3.0, dan yang ini berasaskan Perodua Axia.

Syarikat itu yang merupakan anak syarikat penyedia teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) tempatan Perkhidmatan Perundingan Sistem (SCS), berkata berkerja pada Axia Electric bermula awal tahun ini, dengan projek itu mengambil masa kira-kira sebulan untuk disiapkan. Kereta penderma itu ialah asas Axia, yang telah dilucutkan daripada enjin pembakaran asal dan pacuan.

Via Paultan.Org

Tempatnya di dalam ruang enjin adalah elemen mekanikal dan elektronik untuk sistem pemacu, yang terletak di atas pek bateri berkapasiti 23 kWj yang menyediakan jus yang diperlukan. Bateri menawarkan kira-kira 220 km perjalanan dengan cas penuh, dan pengecas onboard enam kW bermakna unit boleh dicairkan dalam masa kira-kira empat jam. Port pengecasan AC Jenis 2 terselit kemas di belakang penutup pengisi bahan api Axia.

Tidak seperti MyKar asal, yang mempunyai pek bateri 10 kWj (kemudian, 28.7 kWj dalam semakan 2.0) terletak di bawah bangku tempat duduk belakang, penempatan di sini dipilih kerana ruang yang tersedia dan juga kerana tidak perlu bermain-main dengan tempat duduk belakang dalam apa cara sekalipun.

Menggunakan Platform Mantap Dan Membuang Powertrain dan Drivetrain

Via Paultan.Org

Seperti yang dikatakan oleh EV Innovations Ahmad Zaki Yaacob, tujuannya adalah untuk memastikan projek itu mudah dan mengekalkan kebanyakan fungsi dan ciri Axia yang mungkin, mempamerkan perkara yang boleh dilakukan dari segi penukaran langsung. Tempat duduk masih stok, begitu juga dengan barang-barang seperti cermin sisi, yang pada awalnya MyKar terdiri daripada sistem kamera dan dwi skrin LCD di dalam kereta.

Walaupun MyKar asal terpaksa menggunakan sistem penghawa dingin keadaan pepejal dan bateri berasingan untuk kuasa itu, Axia mengekalkan penggunaan sistem AC asalnya, dengan pengawal 12 volt mengendalikan pengedaran yang diperlukan untuk AC serta pencahayaan elemen dan aksesori, semuanya kehabisan pek bateri.

Via Paultan.Org

Kemasukan sistem pemacu elektrik telah menambah sedikit berat pada kereta. Asas Axia hujung penimbang pada 820 kg, dan elektrifikasi telah menambah kira-kira hampir 70 kg kepada jisim. Ini meletakkannya hampir setanding dengan MyKar sebelumnya, yang menampilkan cangkerang komposit gentian kaca DK Composites – berbentuk sepanjang garisan Honda Jazz – terletak pada rangka tangga/casis tiub yang direka oleh EV Innovations. Itu berat 900 kg.

Motor Hab Yang Lama Tetapi Pengawal dan Perisian Baharu

Seperti pendahulunya, Axia Electric dikonfigurasikan dengan susun atur pacuan roda belakang, dan dua motor hab 12 kW adalah sama seperti yang dilihat pada MyKar terdahulu, walaupun pengawal yang berbeza kini digunakan, syarikat itu mengatakan bahawa ia lebih mudah untuk melaksanakan.

Axia menunggang pada lima aloi 14-inci dua jejari yang sama seperti yang dilihat sebelum ini, pilihan saiz roda adalah untuk memberikan kelegaan yang diperlukan untuk motor hab. Konfigurasi juga bermakna roda belakang kelihatan menonjol keluar dari sisi kereta, sesuatu yang tidak boleh dielakkan dengan hab, walaupun terdapat gandar baharu.

Via Paultan.Org

Output kekal seperti sedia ada, pada 24 kW (32 hp, tetapi boleh menggandakan sehingga 48 kW atau 64 hp pada puncak), manakala tork kini disenaraikan sebagai 100 kg/m (980 Nm), walaupun nisbah bermakna nombor tarikan dihantar akan lebih rendah daripada itu. Bagi prestasi, Axia Electric mempunyai kelajuan tertinggi 128 km/j dan masa 0-100 km/j sekitar 11 saat, peningkatan yang besar daripada MyKar sebelumnya, yang mempunyai kelajuan tertinggi 104 km/j dan 0 -100 km/j masa 16.7 saat.

Via Paultan.Org

Di dalam, prototaip dipasang dengan unit kepala Android besar yang dipasang pada konsol tengah. Ini bukan sahaja menawarkan paparan telemetri pelbagai parameter rangkaian kuasa EV tetapi juga mengendalikan aspek infotainmen. Di tempat lain, dail berputar kecil jenis Jaguar di tengah digunakan untuk memilih mod pemacu (R, N, D).

Betapa Hebatnya Casis Mantap

Seperti yang asal, kami mengadakan sesi pemanduan singkat dengan Axia Electric, dan perbezaan dalam menempatkan apa yang pada asasnya adalah rangkaian kuasa yang sama dalam casis monocoque komersil yang dibentuk sepenuhnya kelihatan jelas hanya beberapa ratus meter di hadapan jalan.

Untuk satu, semuanya kini terasa lebih padu dan seperti kereta, tidak menghairankan memandangkan asas kereta kit MyKar sebelum ini. Seperti sebelum ini, powertrain terasa agak responsif, lebih mudah dikendalikan daripada melepuh. Terdapat bunyi dengungan yang ketara dari motor semasa anda menolak (dan pada peringkat akhir berhenti), tetapi setelah bergerak, sistem menggerakkan kereta dengan lancar ke atas julat kelajuan.

Pemanduan itu tidak lama, tetapi masih sangat mudah untuk merasakan kecanggihan yang disuntik dengan memasukkan casis yang betul ke dalam campuran. Bergerak pada kelajuan 60-70 km/j, kereta itu berkelakuan dan berasa seperti Axia biasa, suspensi stok menunjukkan pematuhan yang baik secara keseluruhannya, dengan hanya alur yang lebih besar yang menangkap bahagian belakang dari segi kekakuan.

Kami bertanya kepada Zaki mengapa Axia dipilih dan bukannya mengatakan, Myvi, untuk projek itu, dan jawapannya ialah kereta itu dipilih kerana ia murah, tujuannya juga adalah untuk melihat bagaimana sistem itu akan terbentuk dalam tawaran peringkat asas . Dari segi kos pembangunan, keseluruhan sistem (bateri, elektronik, motor, fabrikasi mekanikal, tab bateri dan pemasangan motor) berjumlah RM50,000, tidak termasuk harga Axia.

Via Paultan.Org

Seperti sebelum ini, EV Innovations menggunakan Axia Electric sebagai tempat ujian untuk mempamerkan kemungkinan teknologi itu, syarikat itu mengatakan bahawa sistem modular boleh disesuaikan dengan banyak kereta, dengan potensi untuk penukaran EV daripada ICE, sekiranya undang-undang berubah untuk bahawa pada masa hadapan. Tambahnya, dengan skala yang mencukupi, harga sistem sedemikian boleh turun kepada RM20,000.