Berita, Automotif

Hyundai Staria 10 Varian MPV 4 Baris Tampil Dengan Lite/Plus/Max Mula Ada Dipasaran Malaysia

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) sebagai pengedar utama kenderaan Hyundai di Malaysia melancarkan model kenderaan pelbagai guna (MPV) Hyundai Staria. Pernahkah anda melihatnya di jalan raya? Sangat sedikit yang boleh mengatakan ya untuk itu, tetapi ia sepatutnya berlaku.

Staria membuat penampilan sulungnya dalam bentuk Premium dengan tujuh tempat duduk, dan ia berharga RM368,888 dengan jaminan lanjutan dan pakej perkhidmatan. Dengan harga itu, kedudukan dan tempat duduk Santai Premium, Staria Premium jelas menyasarkan orang ramai yang berbeza daripada Grand Starex.

Via Hyundai

Kini, Hyundai Staria didatangi dengan MPV 10 tempat duduk pertama di Malaysia, yang dilancarkan oleh Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) pagi tadi di 1 Utama. Versi 10 tempat duduk Staria ini adalah pengganti sebenar untuk Grand Starex, yang akhirnya boleh bersara. Ia direka khas untuk keluarga yang besar dan ahli perniagaan, harga bermula dari RM179,888 di atas jalan tanpa insurans, iaitu hampir separuh daripada RRP Premium.

Sistem keselamatan terbaik juga ditawarkan dan Hyundai Staria 10 tempat duduk ini ditawarkan menerusi tiga varian , Staria Lite (RM179,889), Staria Plus (RM196,888) dan Staria Max (RM209,888) dan bagi warna, Abyss Black Pearl dan Creamy White adalah pilihan untuk ketiga-tiga varian.

 

Via Hyundai

Susun atur tempat duduk 10 tempat duduk ialah 2-3-2-3, dan kapasiti pemuatan maksimum ialah 1,024 liter dengan tempat duduk dilipat rata. Ketiga-tiga baris tempat duduk belakang boleh dilipat rata, dan apabila ini selesai, anda boleh memuatkan katil untuk berkhemah, seperti yang digambarkan di bawah. Namun, ini tidak boleh dilakukan di dalam 7 tempat duduk, kerana kerusi Relaksasi Premium individu tidak boleh dilipat.

 

Via Paultan.Org

Menurut sumber,  Paultan.Org , dapat dilihat, di bahagian hadapan pemandu mempunyai instrumen digital 10.25 inci (dail analog dengan LCD MID untuk Lite), dan skrin sentuh unit kepala ialah item 8.0 inci dengan Apple CarPlay/Android Auto tanpa wayar dan butang stereng. Max menambah pada kamera tempat letak kereta 360 darjah, dua tweeter tambahan (jumlah enam pembesar suara), penyaman udara dwi zon dan pengecas tanpa wayar. Bercakap mengenai pengecasan, van besar ini mempunyai lapan port USB, tujuh daripadanya adalah untuk mengecas.

 

Terakhir sekali ialah turbodiesel 2.2 liter dengan 177 PS dan 431 Nm tork dari 1,500 hingga 2,500 rpm. CRDi dipadankan dengan transmisi automatik penukar tork lapan kelajuan. Pemacu dihantar ke roda hadapan, bukan belakang seperti di Starex. Dengan suspensi berbilang pautan belakang dan bukannya gandar hidup Starex, Hyundai menjanjikan pemanduan yang lebih selesa dengan MPV besar terbarunya.

Jadi, apa pendapat anda tentang Hyundai Staria dalam konfigurasi 10 tempat duduk ini?