Bisnis, Kewangan

Menara Bitcoin Pertama Didunia Bakal Dibangunkan di Dubai

Emiriah Arab Bersatu (UAE) sedang bersedia untuk membina menara Bitcoin atau Menara Bitcoin pertama di dunia. Projek ini telah ditandatangani secara rasmi oleh pemaju Menara Bitcoin, Salvatore Leggiero pada 24 Mei.

Dalam praktiknya, Menara Bitcoin akan dibina di Dubai sebagai hotel dengan bentuk ikonik seperti mata wang kripto. Bangunan ikonik itu akan mempunyai 40 tingkat, direka oleh arkitek Simone Micheli. Dalam pembentangan mereka, Leggiero dan Micheli berkata Bitcoin Tower akan mempunyai dua versi iaitu versi bangunan fizikal di Dubai dan versi maya yang akan dikeluarkan dalam metaverse.

Leggiero juga menjelaskan bahawa Menara Bitcoin yang dibina di Dubai akan menjadi hotel yang berbeza daripada yang lain. Sebabnya, hotel ini akan direka dengan teknologi dan bahan termaju yang mesra alam dan neutral karbon.

Menurut berita yang beredar, Leggiero akan membayar orang yang mempunyai minat dalam dunia crypto untuk tinggal di Menara Bitcoin. Kerana, projek ini bertujuan untuk memberi inspirasi dan mendidik orang ramai tentang mata wang kripto.

Dalam projek Menara Bitcoin, Leggiero sendiri boleh dianggap sebagai tokoh utama. Lagipun, dialah yang mempunyai idea untuk projek itu kerana minatnya selama bertahun-tahun dalam pembangunan hartanah dan minat dalam Web3 semasa wabak itu. Kerana pengalaman dan minat itu, Leggiero membayangkan projek dalam sektor hartanah dan kripto, justeru idea untuk Menara Bitcoin lahir.

Walaupun lokasi sebenar belum muktamad, Leggiero berharap untuk membina Menara Bitcoin berhampiran jalan Sheikh Zayed, di mana bangunan tertinggi di dunia, Burj Khalifa, berdiri.

Menurut Leggiero, projek menara Bitcoin dirancang sebagai projek terbuka, yang akan membolehkannya menjadi tuan rumah Pertubuhan Autonomi Terpencar (DAO), yang merupakan konsep yang digunakan dalam sistem blockchain.

“Kami akan menerima banyak input daripada masyarakat kerana Menara BItcoin harus menjadi projek terbuka, seperti yang diajarkan oleh Satoshi Nakamoto kepada kami,” katanya.

Leggiero juga berharap Menara Bitcoin boleh menjadi hab untuk komuniti crypto di Dubai dan kawasan lain.

Tags