Peranti, Telefon Pintar

Ini Perbezaan Ketara USB-C dan Lightning, Mana yang Lebih Baik?

Kabel pengecas datang dalam pelbagai jenis. Salah satunya ialah USB-C yang sering digunakan oleh pelbagai peranti elektronik termasuk telefon pintar.

Selain itu, USB-C juga mempunyai satu kelebihan utama iaitu kabel ini boleh disambungkan ke port dengan apa cara sekalipun.

Selain daripada USB-C, kabel Lightning adalah yang paling biasa digunakan. Ini kerana kebanyakan pengguna iPhone menggunakan kabel Lighting untuk mengecas. Bagaimanapun, sejak keluaran siri iPhone 15, Apple mula menggunakan USB-C, di mana sebelum ini kabel Lightning telah menjadi tunjang utama iPhone sejak 11 tahun lalu.

Kedua-dua kabel ini sering digunakan oleh peranti elektronik, jadi apakah perbezaan antara keduanya? kabel manakah yang lebih baik dalam pengecasan mudah alih? Secara penuh, di bawah adalah perbandingannya.

Kelajuan pemindahan data

Dilaporkan daripada Lifewire, kelajuan pemindahan data USB-C didakwa lebih pantas daripada Lightning. Kabel USB-C mempunyai kelajuan pemindahan data yang sangat tinggi, sehingga 40 gigabit sesaat. Sebagai perbandingan, kabel Lightning jauh lebih perlahan, hanya sekitar 480 megabit sesaat atau setanding dengan USB 2.0.

Keserasian: Lightning hanya berfungsi dengan peranti Apple

Sejak keluaran siri iPhone 15, Apple akhirnya telah menggunakan port USB C untuk pengecasan dan pemindahan data. Namun, bagi pengguna iPhone dalam siri sebelum ini, sudah tentu mereka masih menggunakan jenis kabel Lightning.

Apple sendiri telah menggunakan penyambung Lightning dalam pelbagai produk, termasuk papan kekunci, trackpad, tetikus, AirPod dan lain-lain.

Walau bagaimanapun, pengeluar ini telah mula bertukar daripada Lightning kepada USB-C dalam beberapa produk. Ini juga dipengaruhi oleh peraturan Kesatuan Eropah (EU). Sebagai contoh, kebanyakan iPad kini menggunakan USB-C (hanya iPad generasi ke-9 masih menggunakan Lightning.

Penghantaran kuasa: USB-C mempunyai arus yang lebih tinggi

USB-C ialah sejenis kabel yang boleh mengecas peranti anda lebih cepat daripada kabel Lightning. Ini kerana USB-C boleh menghantar kuasa dengan cepat pada voltan yang sama.

Jadi, dengan USB-C, pengecasan lebih cekap. Biasanya, kabel Lightning hanya boleh menghantar arus maksimum 2.4 ampere, manakala USB-C boleh mencapai 3 ampere dengan keupayaan sehingga 5 amperes.

Perbezaan ini menjadikan USB-C sangat baik pada pengecasan pantas. Kebanyakan produk Apple kini menyertakan kabel USB-C ke Lightning untuk pengecasan yang lebih pantas.

Apabila anda menggabungkannya dengan penyesuai kuasa 20 watt atau lebih tinggi, anda boleh mengecas iPhone anda kepada 50% dalam masa kira-kira 30 minit. Jadi, pengecasan boleh menjadi lebih pantas dan cekap menggunakan USB-C. Ketahanan kabel Dari segi ketahanan dan penggunaan kabel, kedua-dua kabel ini hampir sama.

Kedua-dua penyambung ini mempunyai hujung yang boleh dimasukkan dengan mudah ke dalam peranti anda. Setiap kabel juga mempunyai cip yang membantu memastikan peranti anda boleh berfungsi dengan baik dan mengawal aliran kuasa dan pemindahan data.

Walau bagaimanapun, sesetengah pengguna kabel Lightning mengatakan bahawa kabel itu putus dengan lebih cepat, tetapi ia mempunyai penyambung yang lebih sesuai dan tidak mudah tanggal berbanding USB-C.

Tetapi kualiti kabel juga bergantung pada tempat anda membelinya. Pengguna yang ingin mendapatkan jenis kabel Lightning atau USB-C yang tahan lama dan tahan lama, belilah kabel daripada pengeluar yang dipercayai dan jaga kabel serta peranti anda dengan baik.

Jadi yang mana lebih baik?

Berdasarkan perbandingan di atas, USB-C lebih unggul daripada Lightning dalam segala hal. Ini kerana USB-C menawarkan keserasian yang lebih luas, kelajuan pemindahan data yang lebih pantas dan penghantaran kuasa yang lebih baik untuk pengecasan pantas yang lebih baik.