Aplikasi, Telefon, Telefon Pintar

Apakah Itu ‘Refresh Rate’ 120 Hz Pada Telefon Bimbit Dan Kegunaannya

Sesetengah telefon bimbit moden, terutamanya dari segmen pertengahan atas, sering menampilkan skrin dengan kadar segar semula atau refresh rate yang tinggi. Angka itu boleh mencapai 120 Hz atau lebih, jauh lebih tinggi daripada refresh rate skrin secara umum iaitu dalam julat 60 Hz. Walau bagaimanapun, apakah sebenarnya refresh rate yang tinggi dan apakah kegunaannya pada telefon bimbit?

Apakah itu refresh rate?

Skrin elektronik, termasuk monitor komputer, TV dan alat seperti telefon pintar sebenarnya menghasilkan imej statik. Pergerakan direalisasikan melalui satu siri imej statik yang dipersembahkan secara bergantian secara berturut-turut dengan mengemas kini paparan skrin.

Setiap imej seterusnya dalam proses pengemaskinian paparan yang berlaku sehingga ratusan kali sesaat mempunyai objek dalam kedudukan yang berbeza daripada yang sebelumnya sehingga apabila dilihat secara keseluruhan ia kelihatan seperti bergerak, sama dengan prinsip animasi kartun.

Istilah refresh rate merujuk kepada kekerapan kemas kini imej yang dipaparkan dalam masa satu saat. Unitnya ialah Hertz (Hz) seperti frekuensi bunyi.

Skrin yang mempunyai refresh rate 60 Hz kemas kini, paparannya 60 kali dalam 1 saat. Sementara itu, skrin 90 Hz mengemas kini paparan 90 kali, 120 Hz 120 kali, dan seterusnya. Kadar muat semula adalah berbeza daripada kadar bingkai yang merupakan kekerapan paparan imej sesaat kandungan visual, dinyatakan dalam bingkai sesaat (fps).

Dalam game, terutama di komputer, apabila frame rate berada jauh di atas refresh rate, boleh timbul pula kesan “tearing”, di mana tampilan objek terlihat seolah “patah” karena frame baru sudah muncul sebelum proses refresh selesai dilakukan.

Penggunaan refresh rate yang tinggi, lebih lancar dan lebih responsif. Lebih tinggi kadar muat semula, lebih banyak imej dipaparkan dalam satu saat pada skrin supaya animasi dan pergerakan menjadi lebih lancar, baik semasa bermain permainan mahupun menggunakan jenis aplikasi lain.

Dalam dunia alat mudah alih, skrin dengan kadar muat semula yang tinggi biasanya mempunyai bilangan maksimum 120 Hz atau 144 Hz dan 165 Hz pada beberapa telefon gaming. Kadar penyegaran semula TV yang mahal boleh mencapai 240 Hz.