Featured

Canon PowerShot G1 X Mark III: Kamera Kompak Premium Paling Canggih

Canon telah mengumumkan penambaikkan ke dalam kamera kompak G1X di Powershot G1 X Mark III yang baru. Kali ini, Canon telah berjaya menyesuaikan sensor APS-C dari Canon EOS M6 ke dalam kamera kompak.

Canon PowerShot G1 X Mark III semakin menarik karena menjadi kamera kompak premium pertama Canon yang dibekal dengan sensor APS-C yang resolusinya 24 megapixel dan prosesor Canon DIGIC 7. Spesifikasinya ini sama dengan kamera mirrorless Canon EOS M5. Secara ringkasnya, Canon PowerShot G1 X Mark III adalah versi Canon EOS M5 dengan lensa fix.

Lensa yang dibawa Canon PowerShot G1 X Mark III adalah lensa 24mm dengan kemampuan zoom optical 3x. Lensanya setara dengan lensa 24-72mm. Untuk menjaga kualiti tetap tajam dan minim blur. Canon juga telah melengkapi lensanya dengan fitur stabilisasi yang mampu meredam goyangan tangan hingga 4 stop.

Satu ciri yang hilang dari G1 X Mark III ialah rakaman 4K. Jika tidak, ia mempunyai semua ciri-ciri kamera moden. Rakaman 1080p60p, video luput masa, sambungan NFC / WiFi / Bluetooth, sehingga kelajuan snap 9fps, dan buat kali pertama – Mod Shot Panoramik yang dibina.

Canon Powershot G1 X Mark III berharga AS $ 1,299, atau kira-kira RM 5,483 apabila ia akan dibawa masuk pada bulan November. Tidak syak lagi kita akan melihat kamera ini di sini di Malaysia, jadi berhati-hati dengan ketersediaannya tidak lama lagi.

Sumber Lowyat.net