Featured, Social Networks, Telefon

46.2 Juta Nombor Telefon Mudah Alih Malaysia Telah dibocorkan

Mengikuti laporan dari lowyat.net, pada 19 Oktober mereka mengesahkan bahawa kira-kira 46.2 juta nombor telefon bimbit dari telekomunikasi Malaysia dan pengendali rangkaian maya mudah alih (MVNO) telah dibocorkan dalam talian.

Kebocoran termasuk nombor pascabayar dan prabayar, butiran pelanggan, alamat serta maklumat kad sim- termasuk nombor IMEI dan IMSI.

Senarai pada fail yang kami muat turun menunjukkan data yang bocor terakhir dikemas kini antara Mei dan Julai 2014 antara pelbagai telco. Nombor-nombor yang tepat, dikategorikan oleh penyedia telco / MVNO, dan seterusnya dikategorikan oleh segmen prabayar atau pascabayar adalah seperti di bawah.

Laporan tersebut juga kini agak pasti bahawa individu yang cuba menjual data dua minggu sebelum memperoleh data dengan cara yang sama yang dilakukan, dan cuba mengaut keuntungan dengan cepat dengan cuba menjualnya di Forum lowyat.

Menurut penulis dari lowyat.net lagi, mereka telah berkongsi semua butir-butir mengenai data secara terperinci, serta bagaimana dapat memperoleh semua data dengan MCMC.

Senarai Prabayar Celcom – 10.5 juta rekod

Pangkalan Data Pengamal Perubatan

Selain daripada pangkalan data telco, penulis juga telah mengesahkan bahawa sejumlah 3 pangkalan data milik Majlis Perubatan Malaysia (MMC), Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), dan Persatuan Pergigian Malaysia (MDA) juga telah dibocorkan.

Pangkalan data perubatan ini termasuk maklumat peribadi, nombor MyKad, nombor telefon mudah alih / kerja / rumah, serta alamat kerja dan kediaman.

Tindakan pemulihan

Isu yang sangat membimbangkan ini tiada tindakan pemulihan telah diambil oleh penyedia perkhidmatan yang terlibat untuk melindungi mereka yang telah terjejas oleh isu ini.

Pada hari ini di mana semuanya disimpan secara elektronik, kebocoran keselamatan data bukan sesuatu yang perlu diambil ringan.

Notis Equifax dan maklumat pengguna selepas kebocoran data mereka, September 2017

Penulis juga menggesa syarikat telekomunikasi dan syarikat MVNO yang disebut di atas untuk memberi amaran dan mula segera mengganti kad SIM bagi semua pelanggan yang terjejas, terutama mereka yang belum memperbaharui kad SIM mereka sejak 2014. Walaupun data yang bocor sahaja tidak mencukupi untuk mengklon kad SIM , maklumat yang ada boleh dieksploitasi untuk memulakan pelbagai serangan terhadap pengguna yang terjejas.

Sumber Lowyat.net

Tags