[VIDEO] Paling Bahaya Di Dunia! 6 Fakta Ngeri Tentang Lapangan Terbang Lukla

12

Setiap lapangan terbang di dunia ini pasti memiliki cabaran tersendiri bagi juruterbang untuk mendarat atau menerbangkan pesawatnya.

Namun, ada lapangan terbang yang dianggap paling mencabar sekaligus berbahaya di dunia. Ia dipegang oleh Lapangan Terbang Lukla atau Bandar Udara Tenzing-Hillary.

Lapangan terbang Lukla terletak di Kota Lukla di Khumbu, D daerah Solukhumbu, Zona Sagarmatha, Nepal Timur.

2Dibangunkan Oleh Pendakit Pertama Gunung Everest

Bandara Lukla hanya memiliki satu landasan pacu yang diubahsuai pada 2001. Namun, landasan pacu ini awalnya dibangunkan pada 1964 oleh Sir Edmund Hillary, pendaki gunung  yang berasal dari New Zealand  yang merupakan pendaki pertama yang sampai ke puncak Gunung Everest.

3Landasan Pacu Yang Sangat Pendek

Landasan pacu Lapangan Terbang Nukla ini hanya memiliki jarak sejauh 527 meter. Bandingkan dengan landasan pacu Lapangan Terbang Antarabangsa Heathrow di London yang panjangnya tujuh kali ganda iaitu sekitar 3,902 meter.

Landasan pacu yang pendek memang berbahaya. Ini kerana juruterbang hanya memiliki ruang terbatas untuk menaikkan mahupun mendaratkan pesawat dengan selamat.

BACA  Busana Kebangsaan Miss Supranational Malaysia 2018 Hilang! Penaja Tuntut Ganti Rugi

4Lokasi Ketinggian 9,500 kaki

Lebih unik, lokasi Lapangan terbang Lukla  berada pada ketinggian 9,500 kaki di atas permukaan laut atau sekitar 2,895 meter di atas permukaan laut. Semakin tinggi letaknya sesebuah lapangan terbang, semakin rendah pula densiti atau berat jenis udaranya.

Hal inilah yang membuat pesawat harus mampu mendarat dengan kelajuan yang lebih tinggi di Lapangan terbang Lukla dibandingkan di lapangan terbang lain pada umumnya.

5Terletak Di Lokasi Gunung Yang Curam

Selain risiko landasan pacu yang pendek dan ketinggian lokasi, cabaran pada lapangan terbang Lukla juga ada pada lanskap alam yang keras di sekelilingnya.

Di hujung landasan pacu ada tebing batu dan gunung yang curam. Jika pesawat tidak dapat berhenti dengan cepat, ada risiko menghentam tebing tersebut. Sementara untuk take-off, landasan pacu Lapangan Terbang Nukla berada tepat di tepi tebing curam.

BACA  Raja Ilya Imbas Kembali Pengalaman Menjadi Pramugari

6Pernah Berlaku Kecelakaan Pesawat

Sangat bahaya! Di sini jugalah berlakunya kecelakaan pesawat Goma Air pada 28 Mei 2017 dan sekaligus membuatkan Lapangan Terbang Nukla menjadi lapangan terbang paling berbahaya di dunia.