Seorang pemuda berasal dari Jepun yang kaya kerana memiliki berpuluh-puluh bayi kini berjuang untuk mendapatkan hak jagaan di mahkamah Thailand. Bayi yang dilahirkan menggunakan kaedah Ibu Tumpang ini ditempatkan di sebuah premis seperti “Kilang Bayi”.

Pada tahun 2014, Mitsutoki Shigeta, 28, dilaporkan mengupah beberapa orang wanita Thailand untuk mengasuh anak-anaknya supaya bayi-bayi boleh mewarisi kekayaan keluarganya suatu hari nanti.”

Dikenali sebagai anak kepada hartawan telekomunikasi bergelar jutawan, Peguam yang dilantik oleh Shigeta berharap anak-anaknya akan mewarisi kekayaannya dan sementara itu, bayi-bayi ini kini berada di bawah penjagaan Kementerian Pembangunan Sosial dan Keselamatan Manusia.

Sala seorang Ibu Tumpang memberitahu Associated Press pada tahun 2014 bahawa dia menjadi salah seorang Ibu Tumpang selepas menemui iklan dalam talian yang menawarkan RM 40,000 untuk membantu pasangan suami isteri yang menginginkan seorang anak tetapi tidak dapat hamil. Ternyata tidak ada pasangan dan Shigeta yang meletakkan iklan itu.

Menurut laporan dari Next Shark, pada awalnyaa Shigeta disiasat atas kesalahan eksploitasi manusia dan bayi, tetapi pihak berkuasa tidak menemukan bukti yang kukuh. Tidak lama kemudian dia meninggalkan bandar Bangkok selepas polis menyerbu kondominiumnya dan mendapati sembilan bayi dengan sembilan penjaga.

Pada bulan Januari 2015, Shigeta dan beberapa wanita yang dijadikan sebagai Ibu Tumpang yang diupahnya mula menadapatkan tuntutan undang-undang terhadap kementerian untuk mendapat hak mereka.

Walaupun tidak dinyatakan berapa banyak bayi sebenarnya, polis Thailand menyatakan bahawa dia memiliki sekurang-kurangnya 16 orang bayi berdasarkan hasil ujian DNA.

Ramai yang percaya bahawa Shigeta mungkin mempunyai lebih ramai kanak-kanak di negara-negara lain. Dia juga dikatakan mengembara ke India dan Ukraine pada tahun 2014 untuk dapatkan anak.

Sumber NextShark

Artikel SebelumnyaAdira ‘Sembunyi’ Kehamilan?
Artikel SeterusnyaWoww, Eksotiknya! Nad Zainal Makan Ais Krim Sotong?
Gosip Selebriti sememangnya sudah menjadi sebahagian dalam hidup saya. Tak hairanlah jika selebriti hubungi saya untuk reka cerita gosip. Cerita sahih lebih diutamakan.