Ada yang kata, ambil gambar depan Kaabah seolah-olah seperti ada unsur riak. Jadi bolehkah ambil gambar di hadapan Kaabah sebenarnya?

IKLAN

Saat pulang dari umrah, memang dikira ‘trend’ kita pasti akan upload gambar di hadapan Kaabah. Manakan tidak, berjalan ke depan rumah pun boleh berselfie, apatah lagi jika di hadapan Kaabah, betul tak?

Pamer Cincin Permata dan Jam Tangan

Begitulah yang berlaku pada jutawan kosmetik Datuk Seri Vida atau lebih mesra dipanggil DSV yang dikecam teruk oleh netizen baru-baru ini.

BACA  Rumah Tangga Adele & Simon Konceki Retak?

Sekeping foto yang dimuatnaik oleh DSV di Instagram miliknya menunjukkan dia berselfie berlatar-belakangkan Kaabah di Tanah Suci Mekah.

Umumnya kita sudah biasa lihat selebriti bergambar di hadapan kaabah ketika menunaikan Umrah.

Tetapi tindakan DSV berselfie sambil mempamerkan cincin permata dan jam tangan mewahnya telah mengundang kecaman dari netizen. Berikut antara komen dan teguran netizen terhadap beliau.

Sepertimana yang kami faham,  sebenarnya hukum mengambil gambar di hadapan Kaabah adalah harus, sama seperti mengambil gambar di tempat-tempat lain sebagai kenangan.

Jika kita berkongsi gambar ini di media sosial, ianya adalah untuk berkongsi perasaan di Tanah Suci. Tiada masalah akidah jika kita ambil gambar, asalkan kita masih memelihara akhlak dan aurat kita sebagai orang Islam.

BACA  Selepas Dibebaskan Dari Lokap, Papa Gomo Luahkan Rasa Rindu

Semasa mengambil dan berkongsi gambar, jagalah hati juga dan pastikan ianya bukan kerana riak atau ingin menunjuk-nunjuk.