Tanpa Bercakap, YouTuber Ini Dah Ada 7.3 Juta ‘Subscribers’

Pernahkah anda terfikir bagaimana rasanya kembali ke zaman pra-sejarah? Saluran YouTube yang bernama Primitive Technology menunjukkan perjalanan bagaimana seseorang kembali ke Zaman Batu.

Dalam setiap videonya, akan muncul seorang lelaki berseluar tidak berbaju, dia akan menunjukan bagaimana cara membuat unggun api, membuat senjata dari batu, membina rumah, atau tempat berteduh dan barang lainnya.

Lebih unik lagi, dia sudah memiliki lebih dari 7.3 juta Subscriber tanpa mengeluarkan sepatah kata pun dalam videonya.

John Plant 

John Plant, seorang lelaki warganegara Australia berusia 30 tahun, memulakan projek Channel Primitive Technology pada bulan Mei 2015. Dengan 7.3 juta Subscriber dan lebih dari 15 juta penonton rata-rata setiap videonya, projek ini menghasilkan pendapatan iklan yang cukup untuk mengumpul dana aktivitinya.

BACA  Lelaki Ini Selfie Setiap Hari Sejak 8 Tahun Lalu!! Hasilnya, Menakjubkan!

 

Obses dengan Primitive Technology ini bermula pada usia 11 tahun ketika dia membuat pondok kecil di tepi sungai di belakang rumahnya hanya dengan menggunakan benda-benda yang dia temukan disekitarnya. Dia mengasah kemampuannya dan pada usia 18 tahun ketika dia mampu menyalakan api dengan tongkat dan dedaunan kering.

Jika menonton videonya, kita tidak akan mendapatkan tutorial dengan bimbingan suara seperti yang biasa kita tonton, di setiap videonya anda tak akan  mendengar suaranya sekalipun, hanya suara air, tanah liat, dan api yang akan sering anda dengar disini.

Sumber CNBC

Artikel Sebelumnya‘Jangan Hisap Dadah, Nanti Jadi Bodoh’ – Taj Innuendo Perli Farid Kamil?
Artikel SeterusnyaBerhenti Kongsi Video, Panama Dance Haram!- Mufti
Iskandar Lee
Menceburi dunia hiburan lebih 10 tahun dan suka fesyen. Terbiasa untuk mengkritik tentang kehidupan selebriti.