Bintang popular Indonesia, Syahrini adalah artis yang selalu memuatnaik apa yang sedang dia lakukan dan menjamu hidangan menerusi Instagram, @princessyahrini.

Seperti baru-baru ini, Syahrini memuatnaik video dirinya menikmati hidangan mewah.

Syahrini terlihat sedang menikmati foie gras di sebuah restoran di ibu kota Jakarta. Foie gras adalah makanan yang berasal dari Perancis, dan tergolong dari makanan mewah kerana harganya yang mahal.

Foie Gras Diperbuat Dari Hati Angsa


Pada yang tidak tahu, Foie gras terbuat dari hati angsa. Dari sumber Encyclopaedia Britannica, tekstur foie gras ini sangat lembut tapi tetap kenyal.

Foie gras dengan warna kuning ini bukanlah hati angsa yang biasa, tapi dalam proses pembuatan foie gras ini angsa-angsa harus mengalami penggemukan paksa terlebih dahulu.

Foto: The Sun

Tujuannya agar hati angsa berselimutkan lemak dan membuatkan rasanya menjadi lebih enak. Dari laman The Sun, di Perancis biasanya dalam pembuatan foie gras, seekor angsa akan diberi makanan dua hingga tiga kali sehari.

Angsa Dipaksa Makan Dengan Kejam


Caranya, dengan memasukkan makanan melalui corong khas yang dimasukkan ke dalam mulut dan leher si angsa.

Foto: The Sun
Foto: The Sun

Karena proses pembuatannya yang dianggap menyeksa haiwan inilah, hidangan foie gras telah mencetuskan kontroversi. Dengan proses pembuatan seperti ini, angsa bukan hanya terseksa, mereka akan merasakan tekanan yang berpanjangan.

Kontroversi foie gras membuatkan beberapa buah negara di dunia melarang ia dihidangkan. Negara pertama yang melarang makanan foie gras untuk yang pertama kalinya adalah India sejak Julai 2014.

Selain itu, negara lain adalah seperti Australia, Argentina, Israel, Republik Ceko, Denmark, Finland, Jerman, Italy, Luksemburg, Norwegia, Poland, Turki, England, dan Kota Sao Paulo di Brazil.

FOto: Gourmet Food Store

Di Amerika Syarikat, beberapa daerah melarang hidangan foie gras seperti Chicago dan California. Meskipun begitu, banyak juga ditemui beberapa produk import foie gras yang diseludup di negara-negara tersebut.

Kalau sudah tahu cara pembuatannya begini, anda nak cuba hidangan ini tak?

Sumber The Sun