Black box atau kotak hitam merupakan alat yang akan dicari disaat terjadinya nahas pesawat seperti yang terbaru terjadi kepada Lion Air JT 610. Kenapa Black box ini penting? ini kerana alat inilah yang akan memuat data dan mampu memberi petunjuk sebab pesawat nahas.

1Black box tidak berwarna hitam

Meski disebut sebagai kotak hitam, black box ternyata tidak berwarna hitam. Black box sebenar adalah berwarna oren cerah. Warna oren ini dipilih agar memudahkan pencarian black box disaat pesawat hancur dalam sesuatu kecelakaan.

Selain itu, warna oren yang dipilih untuk black box ini juga merupakan warna yang biasa digunakan dalam dunia aviasi. Warna cerah ini diyakini akan mempermudahkan team evakuasi untuk menemukan kotak penting itu didalam pesawat.

2Black box terdiri daripada dua bahagian

Seperti yang sudah disebutkan di atas, black box memiliki dua bahagian alat yang terpisah. Alat tersebut ialah Flight Data Recorder (FDR) dan Cockpit Voice Recorder (CVR).

Kedua alat ini dapat memuatkan data-data penerbangan. FDR akan merakam kelajuan pesawat, ketinggian, tekanan dan sebagainya. CVR pula akan merakam seluruh percakapan pilot dan co-pilot di kokpit. Oleh kerana itu, black box ini wajib ada didalam sesebuah pesawat, baik pesawat komersial mahupun tidak.

3Black box dicipta oleh Australia

Black box merupakan sebuah alat canggih yang dicipta oleh orang Australia iaitu David Warren. Idea penciptaan ini wujud setelah ayahnya terbabit di dalam nahas pesawat pada tahun 1934.

Saat itu, David baru berusia 9 tahun. Pada tahun 1950-an, David telah bercita-cita untuk membuat sebuah alat yang dapat memuatkan data penerbangan untuk memudahkan analisis terhadap penyebab kecelakaan pesawat.

David menulis nota untuk Pusat Penelitian Aeronautika di Melbourne yang bertajuk ‘Alat untuk Mengetahui Investigasi Nahas Pesawat’, kemudian mengeluarkan prototype rakaman penerbangan yang disebut ARL Flight Memori Unit.

Awalnya, idea ini tidak mendapat banyak perhatian. Sehingga lima tahun kemudian, black box pertama dikeluarkan di Amerika Syarikat. Sejak saat itu, black box telah menjadi alat wajib ada didalam setiap pesawat penerbangan

4Black box mampu merakam 2 jam percakapan di kokpit

CVR dalam black box rupanya hanya mampu merakam 2 jam percakapan pilot dan co-pilot di kokpit serta percakapan dengan Air Traffic Control (ATC). Kapasitinya lebih bagus dari black box yang terdahulu dicipta. Pada saat itu, perakam hanya mampu menyimpan 30 minit percakapan. Selain itu, FDR mampu merakam sehingga 25 jam data penerbangan.

5Daya tahan black box

Teknologi dalam black box dilengkapi dengan ping locator yang mampu memancarkan signal untuk memudahkan pencarian black box di bawah air. Signal ini dipancarkan setiap saat selama 30 hari sebelum bateri habis. Jika bateri black box habis, maka signal berhenti terpancar. Hal ini akan menyukarkan team pencari untuk menemukannya.

6Black box tidak boleh dihancurkan

FDR dalam black box telah direka dengan dua lapisan titanium tahan karat. Hal ini membuatkan black box tidak mudah hancur meskipun berhadapan dengan keadaan yang ekstrem

Para ahli aviasi telah membuktikan ketahanan black box dengan mencuba untuk menghancurkannya di suhu 1.100 darjah celcius, menenggelamkannya ke dalam air dengan kadar garam tinggi, dan  mencelupkannya ke dalam bahan bakar pesawat.

 

Artikel SebelumnyaDeepavali? 3 Tempat Menarik Ini Wajib Di Kunjungi!
Artikel SeterusnyaSah! Hanis Zalikha Kini Hamil Anak Kedua
Hilmi Hafiz
i have nothing to offer, but i can offer you a good knowledge.