Bercuti ke pantai menjadi sesuatu yang diinginkan oleh ramai orang. Apalagi jika pantai memiliki panorama alam yang indah.  Selain panoramanya yang menjadi aset utama bagi sesebuah pantai, pelacong juga sering terpukau dengan pasir pantainya .

IKLAN

Tapi jika anda bercuti ke Kepulauan Canary, anda dijamin akan terkejut saat melihat pasir pantai di pulau ini. Jika biasanya pasir pantai memiliki tekstur halus dan agak berkerikil, di pulau ini, anda akan menemukan pasir pantai dengan rupa seperti popcorn.

Dipetik dari The Sun, fenomena pasir pantai bak popcorn ini menjadi viral kerana ramai pelancong yang berkunjung, mengabadikannya di Instagram. Menerusi foto dan video mereka memperlihatkan sepanjang teluk di Kepulauan Canary ini, memiliki garis pantai yang terlihat seperti dipenuhi dengan popcorn. Bahkan batu karang di pulau ini, juga terlihat sangat mirip dengan popcorn.

BACA  Dibina Ikut Saiz Sebenar! Beginilah Keindahan Replika Bahtera Nabi Nuh Di Netherlands

Pantai yang terletak di Corralejo, sebuah kota di pulau Fuerteventura ini dijuluki sebagai Popcorn Beach atau Popcorn Bay. Jika dilihat dari jauh, sekilas terlihat seperti pantai lain di pulau Sepanyol.

Pasir yang terlihat seperti popcorn itu sebenarnya adalah karang putih yang telah hanyut ke darat, dan bercampur dengan batu-batu vulkanik dan pasir di pantai. Ukuran karangnya berbagai-bagai, maka ia terlihat persis seperti popcorn, sementara yang lain sangat besar.

Meskipun bukan fenomena baru untuk daerah tersebut, pantai ini menjadi sangat popular baru-baru ini kerana viralnya di Instagram. Menerusi akaun media sosial, ramai orang memuatnaik gambar segenggam ‘popcorn’ yang dilemparkan ke udara. Malah ada juga yang memuat naik foto diri mereka berpura-pura memakannya.

BACA  Destinasi Jalan-Jalan Hari Raya Bagi Yang Tiada Kampung Halaman!