Keputusan akhir pertandingan kecantikan terbesar di dunia, Miss Universe 2018 baru saja selesai diumumkan. Gelaran ke-67 ini akhirnya mengumumkna Ratu Filipina, Catriona Gray sebagai Miss Universe 2018.

IKLAN

Wanita 24 tahun ini memukau juri dan berhasil mengalahkan saingannya dari dua negara besar, yakni Tamaryn Green dari Afrika Selatan dan Sthefany Gutierrez dari Venezuela. Wanita yang gemar kepada cabaran dan juga merupakan seorang aktivis mengenai kesedaran HIV/AIDS. Dia juga merupakan sukarelawan di Young Focus NGO dan menjadi salah satu pembantu guru di yayasan tersebut.

Menurut Wikipedia, masa kecilnya, Gray aktif dalam bidang seni, drama, karate, tarian, dan bernyanyi. Beliau merupakan lulusan Trinity Anglican School di Cairns dan kemudian meraih sijil Music Theory dari Berklee College of Music  di Boston, Massachusetts, dan juga tali pinggang hitam martial arts dari Choi Kwang-Do.

Mengalahkan 94 peserta dari seluruh dunia, jom kita lihat 10 foto menggoda Ratu Kecantikan tahun ini seperti dirangkumkan oleh Hangat.com dari akaun Instagramnya.