Dunia hiburan termasuk industri musik sering dikaitkan dengan keglamoran dan persaingan. Dua hal itu nampaknya tak dapat dipisahkan, sekaligus akan menimbulkan kontroversi.

Di dunia muzik contohnya banyak penyanyi dan ahli muzik yang mengalami depresi yang berakhir dengan kematian. Ada di antara mereka yang meninggal di usia yang sangat muda, dan ada yang digelar sebagai legenda.

Namun di luar sana banyak teori konspirasi yang meragukan kematian kontroversi para artis ini. Benarkah mereka sengaja menyebar berita palsu untuk berhenti menjadi popular dengan memilih hidup dengan ketenangan?

5Elvis Presley

Elvis Aaron Presley adalah salah satu nama yang membawa perubahan besar di dunia muzik. Penyanyi legenda dinyatakan meninggal pada 16 Ogos 1977 di usia yang cukup muda yakni 42 tahun.

BACA  Penyanyi Rap Drake 'Buang' Lagu Michael Jackson Dalam Konsert

Pelantun Love Me Tender ini dilaporkan meninggal akibat obesiti . Namun hal mencurigakan membuat ramai orang skeptikal terhadap kematian Elvis.

Salah satunya adalah laporan pembelian tiket atas nama John Burrows ke Buenos Aires, Argentina tak lama setelah berita kematian tersebar. John Burrows sendiri adalah nama samaran yang biasa digunakan Elvis Presley untuk menempah hotel agar tak terhidu media dan peminat. Bahkan terdapat juga video yang diduga menunjukkan kelibat Elvis terlihat sihat dan berjalan-jalan.

4Michael Jackson

Meninggalnya The King of Pop, Michael Jackson memberi kesan mendalam bagi peminat dan keluarga. Di sisi lain khabar ini juga menimbulkan tanda tanya akibat adanya beberapa hal pelik di sebalik kematiannya pada 25 Jun 2009.

Pertama, peti jenazah Michael tertutup rapat sepanjang proses pemakaman. Selain itu ucapan duka dari keluarga mengandungi beberapa ekspresi yang tak wajar, sampai konspirasi bahawa Michael sengaja bersembunyi sebelum merilis filem yang akan menggemparkan dunia.

BACA  Siti Sarah Berasa Kesal Kerana Ubah Susun Atur Lagu Pada AJL33?

Sampai saat ini berbagai teori tentang Michael masih banyak tersebar dan ramai yang mempercayainya. Bagaimana dengan anda?

3Bob Marley

Artis berikutnya yang disyaki memalsukan kematiannya adalah penyanyi musik reggae, Bob Marley. Musisi yang menjadikan reggae sebagai filosofi hidupnya ini dianggap merasa penat dengan sorotan dan publikasi atas dirinya.

Beberapa orang mengaku melihat kelibat Bob Marley yang belum boleh dipastikan kebenarannya. Bob Marley diumumkan meninggal dunia pada 11 Mei 1981 akibat kanser kulit atau Melanoma.

2Tupac Shakur

Persaingan antara rapper jadi latar belakang pembunuhan Tupac  Shakur pada 13 September 1996 lalu.

Beberapa kecurigaan menguat lantaran sampai saat ini pihak polis California belum menangkap si pembunuh. Selain itu kematian Tupac juga dikaitkan dengan konspirasi salah satu albumnya, Makaveli atau Machiavelli yang bertuliskan indikasi untuk menipu lawan dan memalsukan kematian.

BACA  Bangtan Boys Kalahkan Ariana Grande & Beyonce Di Twitter?

1Jim Morrison

Cerita yang tak kalah popular adalah teori konspirasi yang melibatkan nama Jim Morrison. Ikon musik rock yang satu ini ditemukan meninggal dunia di dalam tub manddi biliknya pada 3 Julai 1971. Ia menjadi salah satu artis yang masuk Club 27.

Jim dikhabarkan menggantikan identitinya sebagai Bill Loyer dan membangun sebidahng tanah dengan nama Jim Morrison Sanctuary. Namun hingga sekarang belum ada bukti lain yang lebih meyakinkan terkait tentang kematian palsu vokalis The Doors tersebut.