Zamani bukanlah suatu nama yang asing di kalangan peminat seni tanahair. Nama yang cukup besar di era 90an kembali menjadi sebutan apabila Zamani menyertai program Gegar Vaganza musim kelima (GV5) pada tahun lalu. Di pentas GV5, vokalis kumpulan Slam ini kembali mencuri hati peminat muzik tanahair dengan kemerduan suaranya.

Seperti zaman kegemilangannya, sosok ini ternyata masih menjadi kegilaan ramai apabila saban minggu namanya trending dan menjadi topik perbualan di laman sosial sepanjang program tersebut berlangsung. Impak kembali mengecapi populariti, Zamani berjaya memenangi tempat ketiga dalam program GV5.

Usai GV5, Zamani merencana untuk mengekalkan momentum kerjaya seninya dengan memulakan langkah pertamanya iaitu berkolaborasi bersama penyanyi dan komposer tersohor Faizal Tahir. Kini, sebagai pembuka lembaran seninya untuk tahun 2019, Zamani hadir mempertaruhkan karya terbarunya berjudul ‘Aduh’.

‘Aduh’ merupakan hasil ciptaan Zamani bersama Faizal Tahir, Adib Hussin, Mike Chan, Romeo dan Karim Karam. ‘Aduh’ berkonsep pop kontemporari memberikan nafas baru kepada penyanyi yang sinonim dengan rentak pop balada ini.

Walaupun kali ini tampil berbeza dari kebiasaan, kemampuan Zamani untuk menghembuskan jiwa ke dalam lagu ini dengan kelunakan vokal dan penghayatannya adalah sesuatu yang tidak dapat disangkal.

Apatah lagi apabila senikata lagu ini bercerita tentang keluhan hati akibat cinta tidak kesampaian, suatu kisah yang mungkin bakal dikaitkan dengan pelantun lagu ini sendiri. Cubaan Zamani membawakan lagu berunsur kontemporari ini bakal memberikan sajian telinga dan perspektif yang berbeza buat penggemar tegar Zamani.

Penyanyi berusia 48 tahun ini mula mencipta populariti bersama kumpulan Slam menerusi lagu-lagu hits mereka, antaranya ‘Kembali Terjalin’, ‘Gerimis Mengundang’ dan ‘Tak Mungkin Berpaling’. Kali terakhir Zamani menerbitkan single pada tahun 2016 menerusi lagu ‘Tambatan Hati’.

Zamani menyifatkan ‘Aduh’ sebagai hadiah istimewa buat peminatnya yang tidak jemu menyokongnya selama ini. Zamani turut berharap agar taruhan terbarunya ini mendapat sambutan positif pendengar muzik tempatan.

‘Aduh’ merupakan single terbitan Faithful Music dengan kerjasama Warner Music Malaysia sebagai pengedar. Single ‘Aduh’ boleh didapati di kesemua pelantar digital seperti Spotify, iTunes, KKBox , Deezer, Joox dan juga Apple Music bermula 1 MAC 2019.