Menjelang hari raya tak lama lagi, ramai di kalangan masyarakat Malaysia yang menanti-nantikan bonus dan duit raya dari majikan. Namun, ada sebahagian orang yang merasa belum memiliki kewangan yang cukup untuk memenuhi keperluan di saat Lebaran.

Foto Kredit: MalayMail

Biasanya mereka akan membeli pakaian baharu, menukar peralatan dan perabot rumah. Ada juga yang sanggup berhutang dan meminjam hanya kerana hendak menyambut ‘raya’.

Memang benar ‘raya hanya setahun sekali, masa ini lah nak shopping’, ayat sebegini dah menjadi kelaziman dalam masyarakat untuk menghalalkan perbelanjaan mereka.

Namun demikian agak mengecewakan apabila ada sesetengah dari mereka tidak berfikir panjang dengan pinjaman dari agensi pinjaman tak berlesen (Ah Long) walaupun mereka tahu dengan kekejaman Ah Long kepada pemiutang mereka boleh buat kita geleng kepala. Anda mungkin tertanya-tanya, jika dah tahu Ah Long ni cekik darah, kenapa masih ramai yang sanggup berhutang dengan Ah Long?

Banyak lagi cara yang lebih selamat untuk meminjam, aplikasi yang dipanggil GoodKredit (GK) salah satu akses bantuan wang dengan cepat dan selamat. Jumlah pinjaman yang ditawarkan adalah dari RM1,000 ke RM10,000. Kalau kita pinjam di bank biasa, mereka tidak begitu fokus pada pinjaman amaun yang kecil, kalau ada pun selalunya proses agak lambat.

Apa yang menjadikan GK lebih baik dari bank-bank lain, masa pemprosesan hanya dalam masa 24 jam sahaja sekiranya dokumen lengkap telah siap dihantar.

Kalau dah meminjam menjadi solusi terakhir untuk mengatasi masalah kewangan anda, kami mahu anda fikirkan kembali 6 hal ini sebelum memutuskan untuk meminjam wang dan berhutang.

1. Adakah Pendapatan Anda Bertambah Selepas Raya?

Sebelum memutuskan untuk berhutang, anda harus yakin bahawa pendapatan anda akan bertambah pada masa akan datang. Jika anda tidak mempunyai pendapatan yang stabil, situasi akan lebih teruk saat untuk membayar pinjaman itu semula.

2. Adakah Tujuan Berhutang Itu Berbaloi?

Untuk mengetahui tujuan berhutang, anda perlu senaraikan apa yang ada mahukan dengan wang tersebut. Contohnya beli peti ais baru untuk raya? Macam tak masuk akal je? Pinjaman harus bermanfaat dan tidak untuk membeli barang-barang yang tidak ada kaitannya sambutan hari raya.

Maka lebih baik memastikan terlebih dahulu, besar mana keperluan anda, hingga harus memutuskan untuk berhutang.

3. Buang Sikap Ada Duit Tapi Tak Nak Bayar Lepas Raya

Salah satu sikap peminjam, bukan tiada duit nak bayar, tapi memang tak mahu bayar. Lebih baik hutang jangka pendek adalah lebih baik, setle cepat, hidup selamat.

Jika anda meminjam menerusi aplikasi GK, untuk syarat pembayaran balik anda diberi masa yang singkat iaitu Pilihan antara 6 bulan, 9 bulan atau 12 bulan untuk pembayaran balik. Apa yang anda patut tahu, GK mempunyai kadar faedah yang paling rendah iaitu 18% setahun. Sekiranya peminjam melangsaikan pinjaman awal, baki faedah akan di pro-rata dan dikembalikan sepenuhnya.

4. Dah Bersedia Untuk Membatasi Perbelanjaan Anda Lepas Raya!

Dengan adanya hutang yang anda miliki bermakna semakin kecil perbelanjaan yang boleh anda habiskan untuk berbagai hal lain. Anda juga akan semakin sulit memperuntukkan wang untuk dana bercuti, sulit untuk menyimpan wang untuk menabung, serta menyulitkan anda untuk menabung membiayai pendidikan anak.

Dengan semakin banyak hutang yang anda kumpulkan, maka akan semakin sedikit jumlah yang boleh dihabiskan untuk hal yang lain.

5. Fikirkan Kembali Tujuan Anda Untuk Sambut Raya

Berhutang hanya mengikut kehendak iaitu hendak menyambut raya, itu sangat tidak wajar. Berhutang kerana hendak menyambut raya akan menjerat diri sendiri. Tapi sudah menjadi kebiasaan di kalangan masyarakat, tukar langsir, kereta baharu, pakaian baharu, raya mereka tak akan lengkap. Kita lupa, saat menyambut lebaran yang paling penting adalah menyambung silaturahim dengan keluarga, saudara-mara dan rakan. Bukannya bermegah dengan apa yang di beli demi menjaga air muka!

6. Dah Bersedia Dengan Bunga-Bungaan Lepas Raya?

Kepada pemilik kad kredit, anda harus diperhatikan kadar bunga dan jangka waktu pengembalian. Tak seperti bunga mawar atau melati yang indah mewangi. Bunga pinjaman boleh je buatkan ada hilang nyawa nak menyelesaikannya.

Dalam situasi terdesak perlukan wang untuk raya, mesti ada yang memutuskan untuk buat pendahuluan tunai untuk pemegang kad kredit . Ini jalan pintas untuk mendapatkan tunai tetapi jangan cepat teruja.

Pendahuluan tunai ini sebenarnya sejenis pinjaman dengan kadar faedah yang sangat tinggi, selain caj lain yang juga akan dikenakan keatas pengguna. Kebiasaannya pendahuluan tunai kad kredit boleh dibuat melalui ATM.

Untuk pengetahuan anda, pendahuluan wang tunai dari ATM biasanya akan dikenakan bayaran sebanyak 5% bagi setiap transaksi. Dari fi ini, anda juga akan dikenakan caj kadar faedah tahunan tertinggi yang ditawarkan oleh bank (biasanya 17-18%). Faedah pendahuluan tunai ini dikira setiap hari, maka ia ada kesan compounding iaitu interest akan dikenakan ke atas interest yang belum bayar. Jadi kadar faedah berkesan (effective interest rate) sebenarnya lebih tinggi.

Dengan kadar seperti itu yang bakal dicaj setiap hari, cuba anda bayangkan berapa yang perlu anda bayar hanya untuk faedah sahaja. Inilah yang membuatkan ramai yang tak berfikir panjang, terus membuat pinjaman Ahlong yang mengenakan kadar faedah dari 10%-15% sebulan! Menakutkan bukan?

Adalah lebih baik memilih cara lain seperti pinjaman yang ditawarkan oleh GK dengan kadar faedah 18% setahun hanya pada 1.5% sebulan secara tetap. Lebih rendah daripada bank dalam senario ini.