Dengan misi untuk mengulangi kejayaan yang sama, kini Orion Pictures dan MGM akan menghidupkan kembali watak horor yang pernah mencetuskan fenomena suatu ketika dahulu.

Child’s Play 2019 merupakan filem remake dari filem Child’s Play 1988. Semestinya watak horor yang bakal menghantui anda semula pada 20 Jun ini adalah patung Chucky.

Bagaimana agaknya keseraman yang bakal diberikan pada Child’s Play yang terbaru kali ini ya? Nah berikut 6 hal menarik dan membezakan antara Chucky yang dulu dengan yang bakal ditayang tak lama lagi.

1Dari Pengarah Filem IT

Untuk memberikan kesan filem horor yang berbeza dari siri sebelumnya, filem Child’s Play 2019 diarahkan oleh Seth Grahame Smith, iaitu seorang pengarah yang berjaya membawa filem IT menjadi salah satu filem terbaik serta penghasilan terbesar di tahun 2017.

2Penampilan Chucky Yang Berbeza

Patung Chucky pada zaman dulu berjaya menunjukkan kelicikan seorang pembunuh yang terealisasi pada patung. Dengan tatapan dan bekas luka pada wajah menambah kesan seram pada boneka ini.

Berbeza dengan Child’s Play 2019, seperti pada poster, muka Chucky terlihat tidaklah seganas dalam filem sebelumnya. Tapi, lirik matanya sudah cukup menakutkan sesiapa yang melihat.

3Pengisi Suara Chucky 

FYI, hingga saat ini, franchise film Chucky telah mengeluarkan tujuh siri meliputi Child’s Play (1988)Child’s Play 2 (1990), Child’s Play 3 (1991), Bride of Chucky (1998), Seed of Chucky (2004), Curse of Chucky (2013) dan yang terbaru, Cult of Chucky (2017).

Sebelum ini, pengisi suara Chucky adalah Brad Dourif, seorang aktor veteran berasal dari Amerika. Kini pada Chucky terbaru, mereka memperkenalkan aktor dan penyanyi yang tidak kalah hebatnya, iaitu Mark Hamill.

Mark Hamill dipilih menjadi pengisi suara Chucky, di mana beliau bukanlah asing dalam dunia pengisi suara. Avatar: The Last Airbender , Batman Beyond: Return of the Joker, Scooby-Doo and the Alien Invaders adalah beberapa projeknya dalam mengisi suara.

4Jalan Cerita

Pada cerita sebelumnya, Chucky diceritakan sebuah patung yang dirasuki oleh roh pembunuh bersiri Charlie Lee Ray. Kini pada filem Chucky terbaru, Chucky tidak lagi berunsur mistik.

Unsur tersebut dihilangkan dan diganti dengan perangkat kecerdasan buatan yang atau Artificial Intelligence (A.I). Dalam trailer siap ada tunjuk Chucky boleh imbas muka kanak-kanak. Ada kemungkinan Chucky dalam filem Child’s Play terbaru ini tak guna nama Chucky tapi guna nama baru, Buddi.

5Umur Andy

Pada Child’s Play sebelumnya telah dijelaskan bahawa Andy menerima patung Chucky sebagai hadiah ulang tahun dari ibunya. Hal itu belum berubah, Chucky di tahun 2019 juga merupakan hadiah dari ibu kepada Andy. Namun yang membezakan adalah umur Andy. Umur Andy adalah 6 tahun saat menerima patung Chucky pada filem Child’s Play terdahulu. Sedangkan pada filem Child’s Play 2019 umur Andy sudah dewasa berusia 13 tahun menerima patung Chucky. 

6Motif Membunuh

Dengan latar belakang mistik, Child’s Play terdahulu memiliki motif yang jelas untuk membunuh. Pada Child’s Play 2019 belum terlihat motif apa yang akan disematkan pada Chucky untuk membunuh.  Chucky yang sekarang merupakan robot dengan kemampuan kecerdasan buatan bukan lagi roh seorang pembunuh yang memasuki tubuh patung.

Itu adalah 6 hal yang membezakan Child’s Play dahulu dengan Child’s Play 2019. Pasti akan banyak perubahan dan adegan yang menyeramkan.