Instagram akhirnya menyokong tema aplikasi gelap atau dark mode. Bagi anda yang lebih selesa melihat skrin telefon pintar dengan warna gelap, dark mode boleh menjadi solusi.

Jadi, apa yang perlu anda ketahui tentang fitur mod gelap Instagram yang baru dilancarkan? Semak 3 perkara ini.

1Hanya Untuk iOS 13 dan Android 10

Kemas kini fitur mod gelap  ini dikeluarkan oleh Instagram untuk pengguna iOS 13 dan Android 10. Walau bagaimanapun, untuk pengguna iOS 13, ternyata pengguna tidak dapat menghidupkan atau mematikan fitur mod gelap  sesuka hati, seperti di Twitter.

Berita ini, yang dikeluarkan oleh Head of Instagram, Adam Mosseri menerusi akaun Twitternya, pada hari Rabu (9/10/2019).

“Bermula hari ini, anda boleh menggunakan Instagram dalam mod gelap untuk iOS 13 atau Android 10. Aktifkan mod gelap di telefon bimbit dan cuba,” tulis Adam Mosseri, Rabu (9/10/2019).

2Mudah Untuk diaktifkan Untuk iPhone

Dark mode untuk iPhone boleh diaktifkan selepas peranti dikemaskini kepada versi IOS terbaru 13, jika tidak, maka anda perlu menaik taraf ke versi itu terlebih dahulu. Seterusnya, hanya kemas kini aplikasi Instagram ke versi terkini di App Store.

3Lebih Sihat

Pantulan cahaya lampu di skrin Instagram yang lebih gelap, tentunya membuat mata lebih sihat. Terutama jika anda sering menggunakan aplikasi ini sebelum tidur.

Belum diketahui samaada Instagram akan membawa fitur darkmode ini dalam aplikasinya secara meluas. Sementara itu, Facebook sehingga kini tidak menyokong fitur dark mode. Tetapi, jika instagram sudah memulakan, tak mustahil fitur dark mode juga akan hadir di Facebook pada masa akan datang.