Travel

Bencana di Indonesia datang silih berganti. Ketika Gunung Sinabung meletus, tiada siapa yang menduga bila ia akan berhenti, jadi jalan yang terbaik adalah dengan melakukan penempatan semula ribuan rumah warga yang berada dalam radius tidak selamat dari meletusnya Gunung Sinabung.

Barang-barang sudah ditinggalkan oleh pemiliknya sejak setahun hingga dua tahun yang lalu. Seperti yang diketahui, desa mati di kaki Gunung Sinabung adalah beberapa desa yang harus dikosongkan dan terpaksa ditinggalkan begitu saja kerana berada dalam radius tidak selamat dari luncuran abu vulkanik Sinabung.

Jadi bagaimana agaknya suasana desa yang mereka tinggalkan sebelum Sinabung meletus dan kemudian ditinggalkan begitu saja setelah desa mereka dihentam oleh derasnya abu vulkanik Sinabung?

Keow Wee Loong adalah seorang jurugambar terkenal yang juga sering mengambil imej dirinya memanjat bangunan tinggi. Kali ini beliau berkongsi gambar yang sempat dirakan ketika di Desa Hantu ini.

Sumber

Malindo Air akan dinamakan semula sebagai Batik Air pada separuh kedua tahun ini untuk menyelaraskan dirinya dengan syarikat penerbangan Indonesia menggunakan nama itu.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Chandran Rama Muthy, perubahan penjenamaan akan memberikan syarikat penerbangan itu kedudukan yang lebih baik dalam Lion Air Group yang mengawal kedua-dua syarikat penerbangan iaitu Malindo dan Batik Air.

“Kami, Malindo Air akan menjadi rangkaian antarabangsa dalam kumpulan Lion Air manakala Batik Air Indonesia yang sedia ada akan terus berkhidmat pasaran Indonesia dan ia adalah syarikat penerbangan perkhidmatan penuh.

“Kami akan mempromosikan jenama Batik Air Malaysia di seluruh 16 negara kita beroperasi dalam, dan ini akan menjadi rangsangan kepada negara kita, warisan dan budaya,” katanya.

Lion Air Group memiliki 49 peratus daripada Malindo Airways Sdn Bhd. Selain Malindo Air dan Batik Air, anak syarikat lain dalam kumpulan yang termasuk Wings Abadi Airlines, Lion Bizjet dan Thai Lion Air.

Menurut laporan itu, Malindo menawarkan perkhidmatan kerjasama dengan empat syarikat: Etihad Airways, Oman Air, Syarikat Penerbangan Turki, dan Qatar Airways.

Sumber

Setiap ibu kota di Indonesia memiliki pelbagai ikon atau landmark. Sebut saja Bali, kta akan disambut dengan mercu tanda patung Garuda Wisnu Kencana atau Padang yang tersergam indah kerana jam gergasinya. Jika di Jakarta pula ramai sudah tahu dengan ketinggian Monumen Nasional atau Monas. Jadi bagaimana pula dengan bandar kecil, Pontianak tak terkecuali juga menginginkan landmark yang bakal meninggalkan kesan kepada pengunjung.

Uniknya pemerintah Kalimantan Barat ini hadir dengan idea yang ‘out of the box’. Alih-alih mahu mendirikan patung suku dayak atau hal-hal yang berkaitan dengan budaya Kalimantan. Pemerintah Kalimantan Barat bercadang mahu mendirikan patung dari salah satu hantu di Indonesia! Seram kan?

MONAS di Jakarta

Dikhabarkan patung itu bakal didirikan tidak lama lagi setinggi 100 meter. Difahamkan mereka bakal memilih patung kuntilanak di mana ia datang dari nama Pontianak yang dalam bahasa Melayu bererti hantu perempuan. Kuntilanak adalah hantu wanita berambut hitam panjang, mengenakan baju putih panjang, dan menyeramkan. Hantu ini merupakan hantu terkenal selain pocong.

Bagaimana agaknya rupa patung ini selepas siap dibangunkan ya? Yang pastinya ramai yang akan berkunjung ke Pontianak untuk lihat dengan mata sendiri patung seram ini kelak. Bagus juga untuk tarik ramai pelancong berkungjung ke sini kan?

Sumber

Kini semua orang berlumba-lumba untuk memuatnaik gambar yang menarik ke Instagram. Minat yang dianggap sebagai hobi ini boleh mengisi masa lapang lebih-lebih lagi ketika travelling atau mengembara. Seperti pasangan ini, mereka berdua sanggup meninggalkan pekerjaannya semata-mata mahu mengembara mengelilingi dunia.

HOLAA, CITY OF SQUALA! 🇹🇭

A post shared by JACK MORRIS (@doyoutravel) on

Jack Morris dan Lauren Bullen bertemu tahun lalu keti bercuti di Fiji. Pasangan ini sememangnya berkongsi minat yang sama iaitu travel mengelilingi dunia. Malah mereka dibayar hingga mencecah 7 ribu poundsterling atau sekitar RM47 ribu untuk satu post gambar.

Menurut laporan dari The Independent baru-baru ini, Jack dan Lauren kini menjadi pasangan dengan bayaran paling tinggi di Instagram.

Dalam blog-nya, Do You Travel, Jack berkongsi tips rahsia di sebalik foto-fotonya yang indah. Dia rahsia sebuah foto yang sempurna adalah waktu gambar diambil.

Seharusnya waktu gambar yang diambil selepas satu jam setelah matahari terbit. Lokasi yang sibuk tidak begitu sesak waktu itu,” tulisnya.

Yang paling penting Jack akan mengelakkan penggunaan filter atau aplikasi suntingan di Instagram.

Saya mengedit semua foto dengan teknik seperti yang saya lakukan di Lightroom, – kata Jack.

Pasangan yang kini tinggal di Bali ini masih memuatnaik foto-foto menarik di akaun Instagram mereka. Jack dan Lauren mengunjungi satu negara yang belum pernah dikunjungi sekali setiap bulan. Kini dia sudah menjejakkan kaki 45 negara di seluruh dunia.

Ladakh.

A post shared by JACK MORRIS (@doyoutravel) on

Sumber

Rakyat Malaysia yang merancang untuk memohon visa pelancong ke India pasti terkejut berikutan peningkatan 153% dalam yuran visa pelancong ke negara ini.

Sebelum ini, rakyat Malaysia yang merancang untuk melawat negara ini terpaksa hanya mengeluarkan RM180 untuk visa enam bulan, tetapi bayaran baru di laman web Suruhanjaya Tinggi India menyatakan bahawa bayaran untuk visa selama setahun adalah RM456.

Di bawah perubahan baru ini, visa enam bulan tidak lagi tersedia. Sebaliknya, selain daripada visa satu tahun, visa pelancong lima tahun akan menelan kos RM904.

Terdapat banyak penerbangan dari Malaysia ke India terutamanya dari syarikat penerbangan seperti Malaysia Airlines, AirAsia dan Malindo Airways. Dengan peningkatan yang tinggi India Visa untuk rakyat Malaysia, adakah ia akan memberi kesan kepada ramai rakyat Malaysia berkunjung ke India?

Sumber

Sebuah Masjid di Semarang, Indonesia telah berjaya mencuri perhatian pelancong. Masjid itu mirip bentuk seperti bahtera Nabi Nuh di mana ia mempunyai rekaan bentuk kapal yang diperbuat dari kayu.

Masjid ini terletak di tengah-tengah hutan dan sawah padi di Desa Dadakan, Semarang. Difahamkan Masjid “Kapal Nabi Nuh” ini sememangnya sengaja dibina jauh dari kota dan sejak dari itu gambar-gambar masjid ini tersebar serta dikunjungi ramai pelawat.

Bangunan unik ini sendiri digelar oleh masyarakat dengan nama “Masjid Kapal” atau “Masjid Safinatun Najah”.

Masjid ini sendiri dibina di atas tanah seluas 4,000 meter persegi dan mempunyai tiga tingkat. Lantai pertama disediakan untuk tempat wuduk, dan tandas, manakala aras 2 merupakan masjid tempat bersoalt, sementara aras 3 disediakan sebuah perpustakaan.

Menariknya lagi, “Masjid Kapal” ini juga dikelilingi kolam kecil seolah-olah sedang terapung. Masjid yang dibangun sejak 2015 ini diharapkan dapat menjadi destinasi pelancongan islam yang baru di Semarang. Jom ke sana untuk melihat keunikan Masjid ini.

Sumber

Pusat Ekuestrian umpama istana raja di China ini telah menjadi buah mulut di laman media sosial selepas tersebarnya gambar menunjukkan kemewahan dari aspek fasiliti di situ. Muzium tersergam indah ini nampak epic dengan gantungan ‘chandelier’, patung hiasan dan lantai marmar.

Pertama kali lihat disangka bahawa keunikan dan kemewahan fasiliti sebegini ini terletak di Dubai bagaimanapun ia kemudiannya didedahkan sebagai sebuah muzium kuda di Jiangyin City, China.

Muzium ini memiliki berpuluh-puluh ekor kuda dari seluruh dunia dan dipamerkan kepada pelancong untuk berkunjung dan menjadikan salah satu lokasi pelancongan.

The Heilan Horse Culture Museum, dibuka pada Mei tahun lepas secara percuma dan merupakan sebahagian daripada projek resort pelancongan ekologi yang terdiri daripada kemudahan latihan ekuestrian dan pusat membeli-belah.

43 baka kuda dari tiga puluh buah negara dipamerkan di sini termasuk kuda Akhal-Teke diimport dari Turkmenistan.

Muzium ini telah menjadi perhatian secara meluas melalui media baru-baru ini dan pengguna media sosial mencadangkan muzium ini diangkat sebagai ‘Pusat Ekuestrian kuda yang paling mewah di dunia’.

Sumber

Seorang arkitek bernama Christophe Benichou telah membina sebuah bangunan berbentuk kubus di atas tebing bukit. Lebih menarik, kubus itu dibina di bahagian hujung tebing dalam posisi yang senget.

Posisi kubus tersebut seolah-olah seperti tidak seimbang dan pengunjung dapat merasakan bahawa ia boleh terjatuh ke bawah.

Kubus bernama Aptly ini awalnya dirancang pembinaannya oleh arkitek untuk dihadiahkan kepada rakannya sempenan ulang tahun ke-30. Kerana reka bentuknya yang senget dan menunduk ke bawah, kubus ini menawarkan pemandangan spektakular pada landskap sekitarnya yang dilihat megah bersama keindahan Lautan Mediterranean.

Bagi pejalan kaki yang melalui gunung ini yang ingin menguji adrenalin anda, tidak salah untuk memasuki bangunan kubus tersebut. Kubus ini memberikan bayangan seolah akan jatuh dari ketinggian. Tidak perlu bimbang kerana bangunan ini selamat untuk dikunjungi.

Sumber

Cappadocia merupakan salah sati tarikan utama di Turki, yang mempunyai ciri-ciri landskap yang sangat menarik yang berasal dari gunung berapi dan bandar bawah tanah. Lokasi ini terkenal acara sepanjang tahun iaitu belon udara panas.

Menaiki Belon Udara Panas di Cappadocia akan memberi anda pengalaman yang cukup luar biasa dari Cappadocia lebih-lebih lagi ketika matahari terbit.

Jika anda mampu, maka jangan lepaskan peluang untuk mendapat pengalaman menarik ini dengan menaiki Belon Udara Panas. Jadikan percutian dengan mengembara ke bumi Turki ini suatu pengalaman yang tidak dapat anda lupakan sepanjang hidup anda.

Jom lihat gambar-gambar keindahan yang menakjubkan permandangan spektakular di Cappadocia.

Sumber

Apabila anda melangkah turun dari pesawat bagi sesebuah destinasi baru, sudah pasti timbul perasaan takut kerana anda menyedari bahawa anda berada dalam sebuah negara yang baru dan anda keseorangan.

Sama ada backpacking merentas Asia atau menghabiskan seminggu di Bali atau London, berikut 9 perkara yang akan berlaku kepada setiap pengembara jika bergerak secara solo.

1.Sesat Jalan Itu Pasti

Anda mungkin mempunyai peta bersama dengan anda tetapi walaupun anda cuba berusaha untuk mencari arah jalan yang betul, sesat jalan pasti perkara biasa dalam perjalanan anda. Jalan yang berliku-liku akan buatkan anda keliru dan tertanya-tanya di manakah destinasi yang ingin dituju. Apabila hal ini berlaku, anda hanya perlu bertenang dan berfikiran positif. Sesat jalan sebenarnya menjadi satu perkara yang menakjubkan semasa dalam perjalanan kerana ia boleh membawa anda menemui kafe yang menarik, butik yang pelik dan taman-taman yang indah yang mungkin tidak terfikir untuk melawatnya.

2. Dilema Travel Solo

Akan datang satu saat di mana anda dalam dilema dan bertanya “Apa yang anda cari sebenarnya ?!” Ia mungkin ketika berada dalam penerbangan kerana waktu ini fikiran anda kosong atau ia boleh terjadi ketika anda berjalan keluar dari lapangan terbang. Anda akan mempersoalkan kewarasan anda adakah perjalanan solo merupakan idea yang baik. Namun emosi ini akan beransur hilang saat anda memulakan pengembaraan baru anda.

3. Duit Tak Cukup

Anda akan menukar wang kurang daripada yang dijangkakan dan mendapati bahawa kemahiran matematik ketika di negara lain tidak berfungsi dengan baik. Jika melancong beramai-ramai, mungkin anda boleh meminjam dari rakan yang lain, namun jika travel secara solo, anda perlu bijak dalam urusan perbelanjaan. Pastikan wang mencukupi dan membawa kad debit atau kredit sebagai backup.

4. Pengalaman Di Luar Jangkaan

Semasa perjalanan solo saya ke  Japan saya menempah pesawat tanpa persediaan ke Osaka dan terus ke Kyoto menaiki keretapi laju, dan salji lebat menunggu ketibaan saya di Stesen Kyoto. Ia adalah perjalanan yang paling spontan yang pernah saya lakukan dan akhirnya menjadi satu pengalaman yang sangat mahal.

5, Kenalan Baru

Travel secara solo akan buatkan ada lebih mudah untuk bergaul dengan teman-teman baru. Sudah tentu ia memberi manfaat pada anda untuk mendapat teman ketika bersiar-siar mahupun makan bersama. Kadang-kala dengan adanya teman-teman baru secara tak langsung dapat berkongsi idea mengenai perniagaan.

6. Pelbagi Ujian & Dugaan

Setiap manusia pasti ada perasan takut, apalagi kalau melakukan aktiviti secara sendirian seperti mendaki gunung atau menaiki pengangkutan awam yang dipenuhi berbagai ragam manusia. Jika anda mampu mengatasi semua ketakutan itu dan keluar dari comfort zone, bermakna anda hebat.

7. Bebas Berjalan Tanpa Kawalan

Berbeza jika travel beramai-ramai, anda tidak lagi menghabiskan masa berdebat bersama teman-teman bila, di mana mahu berjalan. Jika travel secara solo, semuanya terpulang pada diri anda untuk bergerak. Jika anda mahu tidur seharian di hotel pun tak mengapa, asalkan anda bahagia berseorangan.

8. Penduduk Tempatan Lebih Ramah

Percaya atau tidak, orang lebih peduli pada anda jika anda travel secara solo. Ketika bertemu dengan penduduk tempatan di tempat anda kunjungi, biasanya mereka jadi lebih ramah, lebih informatif mengenai tempat-tempat pelancongan yang mungkin belum ramai orang tahu di daerah mereka.

Kalau nasib anda baik, anda mungkin dapat menginap di rumah mereka secara percuma. Inilah kebaikan jika datang ke tempat orang secara solo.

9. Banyak Masa Untuk Dapat Gambar Yang Cantik

Sebagai seorang yang gemarkan seni fotografi, travel solo dapat meluangkan masa yang begitu banyak untuk dapatkan foto-foto yang indah dan menakjubkan. Anda dapat menghayati setiap sudut permandangan dan bebas berjalan malah memanjat pokok untuk dapatkan angle yang menarik. Jika anda suka selfie, anda akan rasa lebih selesa untuk hasilkan puluhan mimik muka dalam telefon tanpa menghiraukan orang sekeliling.

Hal ini tidak akan berlaku jika anda travel secara beramai-ramai . Paling ketara, selepas anda pulang dari travel secara solo, anda tidak mudah percaya dengan isu-isu negatif dan persepsi buruk mengenai negara-negara luar kerana anda sudah melihat dengan mata kepala sendiri. Pengalaman ini mengajarkan diri anda untuk lebih mencintai diri sendiri.