Featured, Inovasi, Luar Negara, Tech, Trivia

Susah Nak Percaya! 7 Infrastruktur Ini Hanya Untuk Masa Hadapan

Anda dapat bayangkan tak bagaimana bentuk seni bina di dunia ni pada masa hadapan? Adakah semua bangunan boleh terapung? Kapal terbang gergasi yang ada swimming pool kah? Adakah motor boleh terbang untuk 40 atau 50 tahun akan datang?

Hah, jom kita lihat hasil rekaan serta idea kreatif daripada photographer serta arkitek-arkitek terkemuka dunia ini dalam menyahut dunia berteknologi tinggi untuk masa hadapan nanti!

Kapal Terbang Ikan Paus!

Foto: Erik Almas Photography and Motion

Kapal terbang yang sangat besar mempunyai rekaan seolah-oleh seperti ikan paus dan ia sungguh unik! Malah seni rekaan kapal terbang ini di lengkapi dengan swimming pool lagi! Wah-wah, kalau pakar inovasi dan pembinaan berjaya membina kapal terbang sebegini, admin nak terus menetap dalam tu la!

Sea Tree Inspirasi Ekosistem Masa Depan!

Foto: Koen Olthuis Waterstudio.NL
Foto: Koen Olthuis Waterstudio.NL

Sebagai manusia, kita harus memberi semula kepada alam dan menjaganya. Apatah lagi bumi kita makin berkurang sumber hijaunya akibat pembangunan! Tetapi, hasil seni reka daripada Koen Olthius arkitek yang berasal daripada Netherland ini memberi nafas baru dalam menyelamatkan serta memberi keseimbangan ekosistem di dunia! Mungkin ini akan menjadi realiti di masa akan datang nanti! Siapa tahukan?

Hotel Krystal Di Tromso Norway?

Foto: Koen Olthuis Waterstudio.NL

Urgh. Sejuk! Tapi mengujakan, mana tidaknya jika ada hotel di tengah-tengah laut di Norway sambil menikmati panorama alam yang cukup indah ini pasti membuatkan kita semua lupakan seketika kesibukan kerja.

Hotel Terapung Volkswagen?

Foto: Koen Olthuis Waterstudio.NL

Wah-wah, mungkinkah ini hotel terapung oleh Volkswagen kelak? Kalau infrastruk dari hasil idea kreatif ini berjaya di bina di masa hadapan, siapa nak pergi? Angkat tangan cepat! Admin pun nak ikut sama nanti!

Lapangan Terbang Terbaru Beijing?

Foto: Zaha Hadid Architects

Wow, macam four-leaf clover pula rekaan lapangan terbang Beijing ini! Bezanya rekaan ini mempunyai enam cabang yang menjadikannya six-leaf clover! Wah imaginasi admin, daebak betul lah! Menarikan hasil rekaan daripada Zaha Hadid Architects ni sampai admin sendiri terkedu melihatnya! Betul-betul feeling future and futuristic! 

Menara Dorobanti!

Foto: Zaha Hadid Architects

Bayangkan ini adalah rumah kediaman anda! Anda mesti rasa tak nak keluar rumah lagi dah lepas ni! Idea serta rekaan yang berkonsep futuristic ini memberikan rasa masa depan dan peralihan teknologi semakin hampir! Wah-wah, berlebih-lebih pula admin ya. Anda rasa macam mana? Anda suka idea dan konsep reka bentuk kediaman ni untuk masa depan?

Bandar Pintar Rublyovo Arkhangelskoye

Foto: Zaha Hadid Architects

Bandar pintar yang bakal di bina di Rusia? Wow, banyak negara-negara mahu kini tengah merancang pembinaan bandar pintar dan terancang! Hebat betul! Malaysia bila lagi ni? Nak juga admin lihat arkitek-arkitek Malaysia membina bangunan yang berkonsepkan ‘Masa Depan’ ni.