Zaman sekarang, aplikasi Spotify wajib ada di smartphone atau laptop generasi zaman sekarang. Tentunya, kehadiran aplikasi itu sendiri memudahkan pengguna untuk mencari lagu-lagu popular dengan cepat dan mudah.

Sementara itu, tak ramai orang yang tahu disebalik kecanggihan Spotify terdapat fitur yang tersembunyi.

Berikut adalah fitur tersembunyi di Spotify yang kami cuba kongsikan

1Pulihkan Playlist Yang Dihapus

Apakah kamu pernah secara tidak sengaja menghapuskan playlist lagu kegemaran di Spotify?

Jika pernah, maka cara berikut ini dapat kamu lakukan. Buka Spotify di web, dan masuk ke aplikasi dengan menggunakan akaun kamu.

Setelah itu, klik Recover playlist dari panel sebelah kiri. Cari playlist yang ingin kamu pulihkan, kemudian lanjutkan dengan klil Restore di aplikasi Spotify.

2Akses Tab Radio

Bagi anda yang sudah lama pakai Spotify pasti sudah tidak asing lagi dengan tab Radio. Malangnya, untuk nampak lebih minimalis, Spotify telah memindahkan tab Radio ke tab Search. Anda sebenarnya boleh mengaksesnya dengan klik tiga titik yang muncul di halaman artis atau album, atau di samping lagu dalam hasil pencarian.

Informasi, senarai lagu yang muncul di tab Radio ini dipersonalisasi dengan kebiasaan kamu mendengarkan lagu dan dapat dimainkan untuk penggunaan offline.

3Susunkan Playlist dengan Buat Folder

Kamu sudah mencapai titik di mana kamu memiliki jumlah playlist yang banyak dan sulit untuk dikendalikan? Cara terbaik yang boleh anda lakukan adalah membuat folder playlist kegemaran

Dari aplikasi di desktop, buka File > New Playlist Folder dan beri nama. Setelah itu, kamu hanya perlua masukkan playlist lagu ke dalamnya.

Kamu tidak dapat memasukkan playlist lagu ke dalam folder melalui aplikasi Spotify, jadi semua hal yang disebutkan di atas hanya boleh dilakukan via desktop.

SHARE
Previous articleDaebak! Kereta Wi-Fi? Biar Betul!
Next articleSusah Nak Percaya! 7 Infrastruktur Ini Hanya Untuk Masa Hadapan
Suka menulis untuk dikongsi bukannya dikecam.